Péče o fascie je stejně důležitá
jako starost o zuby

vojtech-meier-clanek1-img1.jpg
Během posledních tří let se fasciemi zabývám opravdu hodně, proto jsem se rozhodl v rámci tohoto článku udělat přehled z mé dosavadní praxe a dát Vám jako čtenářům komplexní obrázek o tom, jak alespoň v základu fasciální ošetření provádět – případně začít.

Problematikou fascií jsem se začal okrajově zabývat již v roce 2013, kdy jsem měl možnost poprvé vyzkoušet pěnový válec – „foam roller“. Tehdy to pro mě znamenalo přelomový koncept cvičení, protože výsledky se dostavovaly opravdu rychle. Postupně jsem začal válec upřednostňovat před tehdy populárním pasivním/statickým strečinkem. Během následujících let jsem měl tu možnost osvojit si různé přístupy k ošetření fascií. Mám na mysli ošetření pomocí válců, ježků, koulí, míčků, malých válců a hlavně také manuální ošetření – myofasciální masáž.

Pokud máte zájem, můžete si přečíst mé předchozí příspěvky věnující se této oblasti cvičení, protože smyslem článku není vše znovu popisovat, ale prakticky si ukázat jak na to.

Výběr vhodného válce

Jak zvolit ten pravý válec? Ideální variantou je si válec předem vyzkoušet a „osahat“ si jej. Někomu vyhovuje válec tvrdší, jinému zase měkčí. Záleží na mnoha faktorech – konstituce těla, pohlaví, věk, zdravotní omezení apod. Obecně doporučuji pro začátek vybrat měkčí variantu z důvodu komfortu a tuhostem, které se na těle každého vyskytují. Postupem času můžete zvolit válec tužší či s bodlinkami.

vojtech-meier-clanek1-img2.jpg

V základní výbavě by neměl chybět ani „mini válec“ na chodidlo, achillovou šlachu, lýtka a předloktí. Ti zdatnější jej mohou použít i na oblast širokého svalu zádového nebo tricepsu a loktů.

vojtech-meier-clanek1-img3.jpg

Načasování doplňků k válci.

Řekněme, že po určité době – u každého je to individuální pro Vás už válec nebude dostačující. Tělo se jednoduše adaptuje. V takovém případě na řadu přichází použití vhodného modelu koule. Zde z mé praxe doporučuji jak kouli s větším průměrem, tak i menší míček na spoušťové body. Větší koulí správně aplikujete na místa vyžadující více plošného tlaku (hýžďové svaly, oblast třísel, zdaní strana stehen, prsní svaly). Malý míček si poradí s konkrétními body či hlubokými zatuhlinami.

vojtech-meier-clanek1-img4.jpg

srovnání velké masážní koule s malou, která výborně cílí na spoušťové body a plosky nohy i dalně rukou

vojtech-meier-clanek1-img5.jpg

Manuální uvolnění – myofasciální masáž

Pokud chcete své tělo opravdu zbavit nahromaděného a „starého“ kolagenu, tak hloubkové ošetření vřele doporučuji. Automasážní pomůcky jsou skvělé, ale práci rukou nenahradí.

vojtech-meier-clanek1-img6.jpg

Bonusové doporučení

Jako poslední bych rád naznačil s jakým druhem cvičení je válec vhodné kombinovat. Za mě je to jednoznačně jakýkoli druh mobility. Sám preferuji mix konceptů Ground Force Method, Ido Portal, Original Strength, Fascial Fitness, Fascial Yoga apod. Určitě se oprostěte od zažitých konceptů strečinku a různých podobných statických cvičení. Tělo bylo stvořeno k pohybu ne k pasivitě.

Úplným závěrem bych chtěl dodat, že fascie potřebují být čištěny stejně jako zuby tzn. Jednou denně v přiměřeném množství a délce Vám to určitě neuškodí, ale bude ku prospěchu.