„Tenzní” mobilita (FRC, Kinstretch)

vojtech-meier-clanek7-img1.jpg

Obrázek č. 1 – základní sestava cvičení pro tenzní mobilitu.

Tenzní mobilitou chápejme systém cvičení, založený na budování maximální kontroly nad vykonávaným pohybem. Jinými slovy, usilujeme o vylepšení dosavadních pohybových dovedností pomocí vytváření tenze. Především díky tenzi (napětí) bude náš organismus (mozek a CNS) schopen postupem času zapojit více motorických jednotek, čímž dojde k vylepšení dosavadních pohybových schopností.

K čemu je pro nás tenzní mobilita dobrá?

Ultimátním cílem je navýšení pohybové kapacity celého těla. To znamená, mít větší variabilitu pohybu a možností řešení jakéhokoliv úkolu. Jinými slovy, nespoléhat se pouze na klasické přístupy jako je pasivní rozsah pohybu, flexibilita nebo mobilita.

Kde v našem tréninku má tenzní mobilita své místo?

Tenzní mobilitu lze pojmout jako doplněk ke stávajícímu tréninku za účelem vylepšení dosavadních výsledků a přiblížení se k vysněným/stanoveným cílům.

Přístup k tenzní mobilitě

Stejně jako všechny ostatní koncepty cvičení, i tenzní mobilita má své zásady. Zjednodušeně můžeme k tenzní mobilitě přistupovat ve třech fázích:

  1. Objevování a rozšiřování „pracovního“ prostoru

    Práce na zlepšení individuálních pohybů každého z jednotlivých kloubů (o tom budou mimochodem následující příspěvky)

  2. Trénink v koncovém rozsahu pohybu

    Cílení na posílení koncového rozsahu pohybu tedy mít kontrolu tam, kde zpravidla pohyb končíme, respektive umíme v pozici pouze pasivně setrvat.

  3. Progresivní přetížení

    Výzvy založené na zatížení koncového rozsahu pohybu, a tedy budování síly společně s rozšiřováním aktivně-použitelného rozsahu pohybu.

CARs (úplné kontrolované kloubní rotace)

Jednoduše bychom měli CARs chápat jako aktivní rotační pohyby, kterými ovlivníme pohyblivost a zdraví kloubů. Jsou zároveň i základními pohyby v konceptu tenzní mobility (FRC, Kinstretch).

Na stranu druhou jsou také výbornými diagnostickými nástroji, protože nám odhalí, kde v pohybu máme omezení, což je zapotřebí k tomu, abychom následně mohli pracovat na odstranění problému.

Více informací o konceptu tenzní mobility včetně popisu jednotlivých cviků je dostupné na mém Instagramu nebo Facebooku